Tuesday 5 April 2016

PART III : ASB Loan RHB Penipu?

MOHON BACA 
APA YANG SAYA KONGSIKAN 
DI BAWAH INI ...!!!

Di sini, saya ingin berkongsi apa yang saya sudah praktikkan menggunakan loan ASB ini atau LASB... Maaf, saya sekadar berkongsi apa yang saya amalkan dan praktik... Ingin saya tegaskan, saya BUKANNYA pakar kewangan ataupun pakar ekonomi bla bla... Saya hanya INSAN BIASA... Dan saya tegaskan juga, saya merupakan PEMBAYAR LASB YANG SETIA means saya bayar ikut waktu, tak pernah missed... Buat mereka-mereka yang bayar asyik lewat, asyik ada masalah, rasanya tak sesuai baca column saya ini.... Ramai orang menyalahkan dan menganggap LASB ni teruk, penipu, tau kikis duit orang bla bla bla termasuklah mereka-mereka yang profesional... Padahal LASB ini ada kebaikannya, tak kurang jugak ada keburukannya... Sama juga, bila anda join saham, bila anda tiada ilmu anda akan mengalami kerugian berbanding mereka yang berilmu... Sama juga, bila anda join simpanan emas/silver fizikal di tangan, anda kena ada ilmu dahulu baru anda melabur.... Jangan sesekali melabur tiada ilmu... INGAT! JANGAN MELABUR TANPA ILMU....

Di bawah ini, saya kongsikan kebaikan dan keburukan LASB ini... Saya rasa better saya mulakan dulu dengan keburukan LASB, bagi mata-mata mereka terbuka dulu sebelum buat loan.... 

   KEBURUKAN LASB   

1. Memakan credit limit
YA! Memang memakan credit limit... Buat mereka-mereka yang rasa payah sangat, liat sangat nak membayar, better tak payah buat LASB ini... Tambahan pula, jika mereka nak buat the other loan dalam masa terdekat, nak beli kereta, nak beli tanah, nak beli rumah, nak beli bini... Ehhh... Silap! Better tak payah buat LASB ini.... LASB ini dah jadi macam personal loan... Sebelum ini, maksimum LASB boleh dibuat setakat RM200,000, tetapi baru-baru ini saya dapat penyata ASB saya, saya boleh buat lagi RM160,000, sebelum ini saya buat RM50,000... So means, maksimum RM210,000 lah? Wowwww....

2. Kadar interest
Kadar interest LASB mengikut kadar terapung means berubah-ubah mengikut perkembangan mata wang/ekonomi negara kita... Payah bebenarlah nak cari kadar tetap untuk LASB! Sesiapa yang buat LASB guna kadar tetap, share ya! Kadar interest adalah bergantung kepada keadaan ekonomi semasa kita... Jika baik ekonomi kita, maksudnya baiklah dari sudut loan kita... Tiadalah bayar melebihi dari kemampuan kita... Macam saya sebut tadi, LASB dah umpama macam personal loan... Cuma bergantung kepada kebijaksanaan kita sahaja, bagaimana menguruskannya... Jika buruk ekonomi semasa kita? Lu faham-faham sendirilah! Mintak simpanglahhh

3. Rugi Masa
Time is a GOLD.... LASB dari sudut masa memang merugikan... Buat mereka-mereka yang konsisten bayar cantikss, cuma rugi dari sudut masa... Tetapi buat mereka yang bayar sekejap jadi cinderella, sekejap jadi hulk hogan, memang rugi masa dan wang sebab mereka kena bayar lebih dari sepatutnya... Lebih sikit ja, tak banyak pun... Hahaha... Klu dah lebih 3bulan berturut-turut bayar lewat, mau gak telan beribu-ribu.... Buat mereka yang dah terror invest saham BSKL, platform LASB ni tak sesuailah untuk korang... Sebab korang dah boleh jana juta-juta dalam BSKL tuhh... LASB ni sesuailah untuk cikedis macam kami ni hah!


   KEBAIKAN LASB    

1. Push Saving
Buat mereka yang payah nak saving, sesuailah platform ni dengan korang... Asyik tiap-tiap bulan, duit asyik lesap, langsung tak ada simpanan... Biarlah pihak bank yang pegang duit korang... At least, duit korang membiak bila buat LASB... Dari korang simpan sendiri, agak-agak bila nak membiaknya?

2. Pengganti Personal Loan
Macam saya sebut tadi, LASB ini dah umpama macam personal loan... Bila kita buat personal loan contoh 50k, ditolak dengan insuran dengan bayar 3 bulan awal bla bla, dapatlah cash di tangan dalam mungkin 40k lebih je... Banding LASB ini, kita bukan dapat cash on the spot... Kita buat loan ini, kita beli sijil ASB tetapi pihak bank yang akan pegang... Ikutlah tempoh perjanjian berapa lama nak pinjam, my advice better ambik paling lama macam saya buat 25tahun, so bulanan saya bayar sedikit banding saya buat short term contoh 5tahun... Make sure bayar konsisten yaa! Untung buat LASB 5tahun, lepas 5tahun baru dapat seketul duit 50k banding 25tahun... Macam saya ni buat term 25tahun, barulah dapat 50k,... Memang lambat tapi saya berpuas hati! Nak tau sebab apa saya berpuas hati? Nanti saya share! Jika dibandingkan buat personal loan, duit dah kurang, semput membayar bulan-bulan, duit yang pinjam tu ntah membiak ntah tak... Buat mereka-mereka yang sukar mendapat kelulusan buat personal loan, buatlah LASB ini... 

3. Tak Sombong
Untuk pengetahuan korang-korang semua, buat LASB ini agak mudah (bukan terlalu mudah) banding loan-loan lain.. Memang LASB ini tak sombong banding loan-loan lain... Sebab LASB ini terbuka kepada semua especially mereka-mereka yang berpendapatan rendah... So, buat korang-korang yang berpendapatan rendah especially bawah RM1,000, inilah peluang yang ada untuk korang.. Saya dengar student pun dapat kelulusan buat LASB! Baru-baru ini, saya buat LASB untuk my mom yang tak bekerja, LULUS! Tapi tukang bayarnya sayalah.. Hahaha... Auto-debit dari akaun saya untuk bayar LASB my mom... Saya buat LASB untuk my mom, untuk persediaan dia pergi Haji esok nanti.. InsyaALLAH...

4. Second-alternative KWSP
Tau kan KWSP itu apa? Shortform dari Kumpulan Wang Simpanan Pekerja... Alaa.. Duit gaji korang 11% dipotong untuk simpanan KWSP, dan ditambah 12% majikan beri... Buat mereka-mereka yang KWSP sikit jerrr, apa kata korang buat LASB ini.... Tapi, dengan syarat duit jangan diusik at least 3 years, biar duit tu membiak... Lepas-lepas tu, pandai koranglah manage duit korang.... Saya buat LASB 50k, saya buat simpanan untuk hari tua saya! Ingat nak tambah lagi, insyaALLAH dalam masa terdekat ini... Tahun lepas terminate dah 50k, dapatlah $$$$ ... Hehehe... Nie buat LASB 50k lagi.... Sebab saya target, nak kaya bila tua-tua nanti! Hahaha

5. Peluang TERBESAR kepada Mereka ***
Saya nasihatkan, buat LASB ini mesti ada target... Klu tak ada target, memang payah laa duit dalam ASB tu nak berkembang... Maaf, jika tak salah saya ASB ini dah umpama macam Unit Trust (ingat-ingat lupa daa nama) apa orang panggil perancang amanah, contoh macam Public Mutual, CWA dsb... Ada kawan saya, dia buat LASB target nak nikah! So, dia buatlah LASB ini... Dividen tiap-tiap tahun tu, dia simpan langsung tak usik... Dibiarnya berkembang... Alhamdulillah! Selamat dah nikah! Ada juga, si suami buat LASB untuk si isteri yang bergaji lebih tinggi darinya... Dirinya bergaji cuma RM1,000 banding isterinya RM2,000++... Dirinya sedar, tak berkemampuan, tapi cari alternatif buat LASB 50k diletak atas nama isterinya, bulanan auto-debit dari akaunnya... Itu sahaja dia mampu dengan keadaan kos sara hidup yang tinggi sekarang ini... Kebetulan pula, si isteri bijak menguruskan hal kewangan... Bonus untuk diri dan keluarganya! Nasib tak dapat isteri kaki boros... Macam saya, dividen setiap tahun saya ambil sedikit sahaja untuk rolling business, beli emas/silver bar dan saham... Alhamdulillah! Than, dapat modal balik, saya simpan dalam ASB balik.... hihihi

6. Tiada Kerugian $$$ buat Mereka yang Konsisten
Mungkin dari sudut masa, memang rugi... Tapi dari sudut $$$, insyaALLAH 'zero cent'... Sepanjang saya join LASB, kira-kira balik bulanan saya bayar macam dapat lebih lagi ada! Tahun lepas terminate LASB 50k selepas 3.5tahun (anggaran) saya join dengan bulanan saya bayar RM300, Alhamdulillah, lepas terminate LASB dapatlah 6k++ masuk dalam ASB saya termasuk pendapatan ASB,dividen dan bonus... Itu pun belum termasuk tiap-tiap tahun saya dapat sepanjang 3.5tahun tu... Oklah kan? Siapa yang nak bagi? Betul tak?

Kesimpulan .....
Mungkin ada lagi kebaikan dan keburukannya yang saya tak terlintas di fikiran... Mungkin tuan/puan boleh berkongsi jika ada pandangan lain... Sharing is caring maa... Siapa tak mau sharing, saya tak mau kongsi part seterusnya!

No comments: