Wednesday 12 June 2013

Rancang Persaraan Anda

Oh ya! Lupa nak share topik yang mesti wajib ada bagi setiap pekerja iaitu  PERSARAAN  or in English RETIREMENT/PENSION... Are you get ready ladies and gentlemen??




Ada jugak beberapa ekor semut tak berapa tahu apa itu PERSARAAN ... Meh saya ringkaskan.. Pernah dengar PENCEN? Pencen dengan bersara itu same meaning lah! Bersara itu memang wajib bagi setiap individu yang bekerja apabila telah menempuhi satu usia yang agak lanjut, he must stop from any work... Bukannya dia kena FIRED or dibuang kerja ya! Contohnya, for government servant, diaorang ada 2 choice nak bersara umur 55tahun or 60tahun... Klu swasta, ada yang umur 60tahun dan ada juga yang "pencen" tika usia 75tahun... If tak salah, kat Jepun limit umur "pencen" tika usia 75tahun dan ada juga negara lain diwajibkan "pencen" tika usia 80tahun... GERUNNNN~~


Selalunya ada yang istilahkan bersara itu khusus untuk golongan berumur sahaja... Zaman sekarang, golongan muda pun ada yang nak "pencen" awal tau! Janji "fulus" cukup, so you can enjoy your life after that... Ohhh.. I like that! :) 


Tapi harus diingatkan, sediakan DANA PERSARAAN anda secukupnya ya! Jangan target simpan RM100,000.00 untuk 30tahun tup2 tak sampai 3tahun,  HABISSSS LECUNNN ... Mana nak cari? Jawabnya kerjalah tika usia anda sudah lanjut! Mood : Sedih Bagi golongan bekerja, antara inisiatif DANA PERSARAAN disediakan antaranya :
(a) Kumpulan Wang Simpanan Pekerja,
(b) Duit "Pencen" (khas untuk government servant),
(c) Inisiatif ketua/boss masing-masing (melalui bank/syarikat yang mengurus dana "pencen")

Sebelum saya lupa, dalam banyak-banyak website saya terjumpa satu website yang mungkin sedikit sebanyak membantu dalam persediaan persaraan kita... Tak 100% tepat mungkin dalam lingkungan 90% tepat agaknya... Maybe website ini, agaknya familiar bagi kita rakyat Malaysia.. :)

Click di sini!
Mari kita bincang pula berkenaan rancangan persaraan.. Bagi yang dah ada dan bersedia untuk merancang persaraan, sila abaikan yerr rancangan yang akan saya discuss ini... Malu beb coz I'm not professional...                       Sila sediakan kertas (better kertas putih hokey coz melalui kertas putih kita boleh memikirkan jauh ke hadapan dari kertas warna yang lain) dan sebatang pen... Utamanya sediakan diri anda sendiri!! Amaun $$$ dan masa, anda sendiri yang akan tentukan k... Saya cuma beri sedikit guideline sahaja...


Melalui kertas putih itu, anda tulis sahaja apa yang anda fikirkan (alert about this, never miss anything) selepas saya memberi poin-pointnya nanti okey? Mungkin bagi mereka yang sudah bersedia dengan "kelengkapan" seperti EPF, DUIT "PENCEN", INSURANS dsb, tak selamanya anda akan berasa selamat okey jika anda tidak ambik langkah berjaga-jaga.. "Kelengkapan" yang anda sediakan itu, sebagai inisiatif pertama dari anda.. Why not, anda sendiri sediakan inisiatif kedua buat anda... 

"Wehh.. Bro! Buang masa laaa!"

Ok! Saya tak paksa dan saya sendiri pun tak rajin nak promot apa-apa barang/produk sekalipun k..


Di sini, saya senaraikan antara yang wajib kita fikirkan dan bersedia kemungkinan akan berlaku kelak, iaitu:
(a) TEMPOH (target umur anda nak bersara),
(b) AMAUN (berapa banyak $$ anda akan sediakan, jangan 100% harapkan EPF, duit pencen dll ok?),
(c) AMAUN untuk ANAK-ANAK dan ISTERI-ISTERI (khas untuk mereka yang berkeluarga),
(d) PARENT (buat mereka yang masih ada),
(e) ADIK-ADIK YANG KECIL/BERSEKOLAH (untuk adik-beradik yang masih kecil, kepada siapa mereka nak berharap kalau bukan anda?),
(f) PERSEDIAAN DI HARI TUA ANDA,
(g) PERSEDIAAN DI HARI ANDA TIADA KELAK,
(h) TETIBA KENA FIRED DARI COMPANY,
(i) TETIBA ANDA DITIMPA MUSIBAH (jangan terlalu berharap kat insurans semata-mata ok!)
(j) TETIBA NEGARA KITA DITIMPA MUSIBAH (saya tak mintak, cuma sebagai langkah berjaga-jaga sesama kita),
Main answers for the question all about this, are :
(a) PLANNING,
(b) MONEY,
(c) GOLD (atau SILVER, up to you) 
Why must GOLD?? Gold atau emas sebagai langkah berjaga-jaga kemudian hari... Tak rugi anda simpan k.. Meh saya ringkaskan bagi anda faham, sila tonton video di bawah.. :)


"Tu Zimbabwe, kita ni Malaysia bro! Boooooooo... "

Hellooooooo!! If you tak nak ambik tahu ke apa, please leave from my blog hokey! :P Walaupun itu negara Zimbabwe, kita ni Malaysia... Kita pun tak tahu apa akan terjadi di masa akan datang kan? Walaupun tok nujum atau pakar mana sekalipun, dia pun tak dapat nak jangka apa akan jadi ekonomi kita di kemudian hari kan?


I ask you all, dalam plan insurans diaorang promot kononnya apabila negara kita ditimpa musibah atau darurat, insurans akan cover untuk kita meliputi semua itu... Agak-agak korang betul ker?? Ada sesiapa pernah alami masa darurat or kawan-kawan korang dari mana-mana negara ker... Ker diaorang pun CABUTTT...?? Tik... Tok... Tik.. Tokkk...  Sampai sekarang pun, saya masih tertanya...


Actually, kedua-dua elemen antara MONEY dan GOLD, merupakan elemen yang cukup penting dalam hidup... My advice, simpanan anda haruslah sebanyak ini :

MONEY : GOLD = 30% : 70%

Itu pandangan dari saya --> not professional ... So, how about you? Sudahkah anda merancang dan bersedia menghadapi PERSARAAN anda?




No comments: